TRAINING EN SCHOLING

Scholing, training en teamcoaching

Als trainer is PQ Consult gespecialiseerd in effectief communiceren voor professionals en heeft ruime ervaring opgebouwd in het trainen van mensen met grote verantwoordelijkheid in vaak maatschappelijke functies. Denk hierbij aan politici, woordvoerders, rechters en veelvuldig op de medische werkvloer.

Meest gevraagde onderwerpen

  • Samen Beslissen
  • ‘De Gastvrije Praktijk’
  • Telefooncoaching voor assistentes
  • Masterclass Communiceren
  • Goed feedback geven op de werkvloer

Samen Beslissen

Samen beslissen is … beter beslissen. Steeds meer professionals in de zorg zien het grote belang ervan voor de patiënt, de samenleving en voor henzelf en willen ook graag de transitie naar een andere werkwijze maken.

Bovendien is het daadwerkelijk Samen Beslissen ook sinds 2020 gedetailleerd beschreven en opgenomen in de WGBO.

In de praktijk echter blijkt de techniek van het samen beslissen lastiger te zijn dan verwacht. Zelfs wanneer de professional het idee volledig omarmt en ervan overtuigd is dat de patiënt een grote rol bij de beslissing heeft, blijkt dit in de praktijk door de patiënt niet zo ervaren te worden. Er is dus meer nodig dan inzet: bewustwording, kennis en training.

Het vereist goed, overzichtelijk, begrijpelijk en waardenvrij aanbieden van informatie. En hiervoor is een goede gesprekstechniek met bewustzijn van de werking van communicatie nodig, zowel verbaal als non-verbaal.

Een goed hulpmiddel hierbij zijn de ‘Vier stappen van Samen Beslissen’ (Stiggelbout & Elwyn). Het daadwerkelijk betrekken van de patiënt bij het gesprek en de uiteindelijke beslissing ligt verankerd in het doorlopen van de 4 stappen.

Sinds 2015 ben ik betrokken bij het invoeren van Samen Beslissen in verschillende ziekenhuizen. Zowel bij het introduceren van de manier van werken als bij het trainen zelf, want alleen door het te oefenen gaat het werken …

Ik vertel graag welke mogelijkheden er zijn.

‘De Gastvrije Praktijk’

‘De Gastvrije Praktijk’

Bekijk uw eigen praktijk eens door de ogen van de patiënt. Voor u is uw werkomgeving zó vanzelfsprekend geworden dat u mogelijk minder oog hebt voor veranderingen en aanpassingen die de sfeer en het gevoel van gastvrijheid en klanttevredenheid verder kunnen verhogen. Hoe gastvrij zijn we al en hoe gastvrij willen we eigenlijk zijn? De cursus levert u vele praktische tips en adviezen op. Bovendien zeer geschikt als teambijeenkomst.

Doel van de nascholing

Tijdens de cursus is uw eigen praktijk het uitgangspunt. Alles wat de praktijk aantrekkelijker en klantgerichter kan maken komt aan de orde. Denk hierbij aan bejegening, bereikbaarheid, telefoneren, communicatiemiddelen, wachttijden, organisatie, maar ook comfort en aantrekkelijkheid van de praktijk. Bovendien werk je in een gasstvrije praktijk ook met meer plezier!

Inhoud van de nascholing

  • Inzicht in de verwachtingen van de patiënt
  • Effectief, respectvol en efficiënt telefoneren. Dat kan!
  • Een ‘lastige’ patiënt, weerstand? Wat zit er vaak achter?
  • Vriendelijk en duidelijk grenzen stellen en bewaken
  • Wat is een goede website?
  • Sfeermakers en comfort. Inrichtingsadviezen die vaak met weinig kosten en moeite een groot verschil maken voor de sfeer en het comfort in uw praktijk. Voor de patiënten en voor uzelf.

Vraag naar de mogelijkheden. Deze scholing is heel geschikt als teamcoaching en kan ook op locatie worden gegeven.

Geweldige ervaring met Helma gehad, kan het zeer aanbevelen!

John Smith